Auto na części sprzedaje się zwykle w tym momencie, kiedy jego naprawa nie jest już możliwa albo przewyższa wartość pojazdu i po prostu nie ma finansowego uzasadnienia. Czy jednak na sprzedaży samych części da się faktycznie zarobić więcej niż na sprzedaży całego pojazdu?
Taka sprzedaż jak najbardziej jest legalna, jeśli części mają udokumentowane pochodzenie. Podzespoły na sprzedaż można pozyskać z własnego samochodu, jest jednak pewien haczyk – o ile legalne będzie wymontowanie wybranych części z pojazdu, tak nie wolno samodzielnie dokonać kompletnego demontażu samochodu. Całkowite rozebranie wraku powinno się odbyć w specjalnie przeznaczonym do tego miejscu, z zachowaniem zasad ochrony środowiska, tak aby zbędne, nienadające się do dalszej eksploatacji elementy zostały bezpiecznie zutylizowane.
Biorąc to pod uwagę, tak naprawdę rzadko kiedy samodzielna sprzedaż wymontowanych części z wraku przeznaczonego na złom okaże się opłacalna. Dla większości kierowców korzystniejszym rozwiązaniem okazuje sprzedaż całego samochodu na części, np. w https://kupimyauto.com/skup-aut-szubin/. Oddając zniszczony pojazd do skupu kierowca pozbywa się problemu i nie musi troszczyć się o prawidłową utylizację wraku – po podpisaniu umowy ta odpowiedzialność spada wyłącznie na nowego nabywcę.
Kwota za niesprawny, zniszczony wrak zależy od wielu czynników. Skup w pierwszej kolejności bierze pod uwagę takie kryteria jak rocznik pojazdu, marka, wersja silnikowa, stan techniczny. Za rozbity wrak suma będzie oczywiście niższa, ale wciąż właściciel może liczyć na atrakcyjną stawkę, ponieważ nawet auto w najgorszym stanie dostarcza cennych części zamiennych, a właśnie ich odzysk jest głównym źródłem dochodu dla skupów.
Za samochody popularnych marek skupy zwykle płacą lepiej, ponieważ na takie części popyt jest wyraźnie większy. Na pewno też zaoferowana kwota będzie wyższa od ceny na rynku wtórnym, do tego szukanie prywatnego klienta może potrwać nawet kilkanaście miesięcy, podczas gdy w skupie transakcje przeprowadzane są od ręki.
Na złom oddawane są pojazdy, z których nie da się już bezpiecznie korzystać, i dlatego muszą one zostać wycofane z ruchu drogowego. Cena za złom samochodowy ustalana jest indywidualnie, co sprawdzić można m.in. na https://kupimyauto.com/. Kasacją wraków zajmują się wyspecjalizowane stacje demontażu pojazdów – ich legalność potwierdza licencja wydana przez marszałka województwa.
Skupy zajmujące się legalnym demontażem aut wysyłają do klienta darmową lawetę, więc nie trzeba się samodzielnie zajmować transportem niesprawnego pojazdu. Stacja demontażu wydaje kierowcy oświadczenie o unieważnieniu tablic i dowodu rejestracyjnego, jak również zaświadczenie o zezłomowaniu samochodu. Z tymi dokumentami były właściciel wraku musi się udać do wydziału komunikacji celem wyrejestrowania pojazdu – ma na to 30 dni, licząc od dnia kasacji.